10 motivasjonstips for syklister som sliter med vinterdepresjoner


Vi runder av 2016 og starter på et nytt år. Sykkelsesongen nærmer seg, om ikke med stormskritt, så er den nærmere enn før nyttår i det minste. I påvente av sykling ute i det fri ligger det en del timer på sykkelrulla for de ivrigste av oss. Å sykle på en sykkelrulle kan jo være ganske kjedelig, omtrent som å sitte på en stol å se inn i veggen, bortsett fra at på rulla blir du i tillegg til dette både sliten og ekstremt svett. For å komme seg gjennom vinteren har jeg funnet på 10 tips som kan forbedre motivasjonen for å gjennomføre den kjedelige rulletreninga.

1. Rulle + Zwift = Moro
Med moderne teknologi så har det også dukket opp en haug med alternativer til den ultradølle og kjipe sykkelrulla. Du kan kjøpe modeller som kosteropp mot 15000kr som skal simulere utendørssykling så godt som mulig. På disse rullene har du wattmåling, samtidig som den simulerer oppover og nedoverbakker gjennom et dataprogram. Selv har jeg testet ut Zwift i år. Her sykler man rundt i en virituell verden. Her kan man ligge i dragsuget, gå for KOM´er i bakkene eller spurter rundt om i løypene. Det finnes også gode treningsøkter og tester man kan kjøre, eller man kan lage sine egne økter. Det arrangeres ofte "ritt" på ettermiddagene der man kan sykle sammen med andre. Det finnes også mindre virituelle, men kanskje mer vitenskapelige nettbasert trening som Trainerroad. Man må ikke ha de dyreste rullene for å koble seg opp, men man må ha minimum en "speed sensor" og an mottaker for ant+ signaler i PC´en for å kunne ha nok data til at disse programmene skal fungere. Selv har jeg en stillegående Elite Qubo Fluid rulle med Stages wattmåler på sykkelen. Dette fungerer strålende.

2. Sykle ute
Det er ikke veldig fristende å sykle ute vinterstid. Men du verden så fint det er når man først kommer seg ut. Med gode hansker og sko eller skotrekk trenger det ikke være så forferdelig kaldt som man skulle tro heller. Sleng på et par piggdekk og kjør gatelangs, eller gå til innkjøp av fatbike for å terge alle som ferdes i skiløypene (det er også helt supert med fatbike på stier og utenfor allfarvei vinterstid) . Det kan også fungere fint med en vanlig MTB når snøen er hardpakka.

3. Alternativ trening
Man må ikke bare sitte å trå på en sykkel for å bli bedre til å sykle. Det finnes masse alternativ trening man kan foreta seg. Det aller enkleste er kanskje å løpe seg en tur (anbefales pigger i joggeskoene), men man kan også ta seg en god langtur på ski (selvfølgelig med obligatorisk bolle og kaffestopp) eller løfte vekter. Er man riktig så vågal kan man melde seg på en yoga-time eller lignende.

4. Nytt utstyr
Dette er en typisk ytre motivasjonsfaktor, men du verden så gøy det er med nytt utstyr. En liten eller stor oppgradering til sykkelen, eller kanskje en splitter ny sykkel til sesongen kan gjøre vinteren litt lettere. Kanskje du kan bruke de nye superlette og superstive hjulene dine til å knuse en Strava-rekord, eller at du endelig kan vise frem den nye super-aero-sykkelen din til siklende kompiser. 

5. Gjør klar syklene dine
Et godt tips er å kjæle litt med syklene dine i vinterhalvåret. Ikke la de stå og ruste etter den siste våte høssturen din, der du både ble lei sykling og sykkel. Send den på verksted eller ta jobben selv og gi sykkelen en skikkelig overhaling. Bytt bremseklosser, kjede, kassett, styretape, kranklager, styrelager, vaiere eller annet som trengs, så er sykkelen klar for din første vårtur, helt uten knirkelyder eller annet tull.

6. Studer terminlisten
Rundt nyttår er veldig mange ritt klare i terminlisten. Studer den nøye og se deg ut mål for sesongen, hvilke egenskaper du bør trene på mot rittet, og hvordan du skal legge opp formen for å være best mulig forberedt på startstreken.

7. Tren sammen
Enten du sykler innendørs eller utendørs er det (nesten) alltid morsommere å sykle sammen med noen. De fleste klubber arrangerer spinningtimer, eller man kan ta turen til nyåpnede Oslo Suffer Club og sykle intervaller på de beste rullene sammen med noen kompiser. Ellers sykler du jo "sammen" med noen hvis du benytter deg av Zwift eller andre nettbaserte treningsprogrammer. 

8. Gjør andre ting
Vinteren er jo en litt mindre hektisk tid for mange syklister. Ta deg tid til å gjøre litt andre ting. Ikke tenk på sykkel, utstyr og trening hele tiden. Ta deg en tur ut, ta et par pils, bygg opp bilbanen du fikk som 12-åring, ta deg en tur i alpinbakken eller gå en topptur (her får du også trening selvfølgelig). Her er det bare fantasien som setter begrensninger. 

9. Gjør en sykkeltipasning
Har du tidligere slitt med litt vonde knær, sure lår eller vond rygg. Da er det kanskje på tide med en sykkeltilpasning, slik at du kan nyte alle timene på sykkelen fra første tråkk.

10. Dra på sykkelferie
Mitt siste tips er rett og slett å forlate kalde Norge til fordel for bare veier og sol. Gran Canaria er et ypperlig sted å dra hvis du liker bakker. Men både sør-Spania, Italia eller enda lenger bort kan friste med varmere vær enn Norge.



Liquid error: Could not find asset snippets/sh_sbve-theme-snippet.liquid