Clincher vs. Tubular


Et vanlig spørsmål når man skal kjøpe seg nye hjul. Tidligere var svaret helt klart: Hvis du skal konkurrere så kjører du tubular, skal du trene så kjører du clincher. Men etterhvert som karbonfelgen har utviklet seg har skillet mellom tubular og clincher blitt mindre. I tillegg kan man nå også kjøre tubeless på en god del clincher-hjul. Vi snakker i denne saken hovedsaklig om landeveissykling, og har sett litt nærmere på de forskjellige typene. Forhåpentligvis får du også litt bedre oversikt, og kan gjøre en bedre vurdering neste gang du skal kjøpe hjul.

En liten oversikt:

Tubular - hjul uten felgkant med dekk og slange i ett som limes på felgen.

Clincher - hjul med felgkant for åpent dekk med løstliggende slange inni.

Tubeless - hjul som tillater deg å bruke åpent dekk uten slange, gjerne fylt med litt væske som tetter punkteringer.

 Tubular

Har alltid vært proffenes valg når det kommer til dekk. Felgene som lages for tubular-dekk er som regel lettere, da man ikke trenger ekstra kraftige sidevegger for å holde dekket på plass. For eksempel. Vårt Hadeland t55 veier ca. 1350 gram, mens clincher-utgaven av samme hjulet veier 1600 gram. Det er 250 gram forskjell (i felgvekt), noe man merker godt på veien, spesielt under akselerasjoner. Vi kan liste opp noen fordeler og ulemper.

Fordeler med tubular:

  • Tilbyr den laveste mulige vekten i hjul/dekk-kombinasjon
  • Stort sett håndsydde dekk med god gummi som forbedrer kjørefølelsen og grep
  • Forutsigbare under punktering og man kan rulle et lite stykke til man får byttet
  • Man unngår snake-bite-punkteringer (der slangen klemmes mellom dekk og felg)

 Ulemper med tubular:

  • Krever en god del tid og innsats for å lime dekkene + litt kliss (utrolig kjedelig hvis man punkterer ofte)
  • Dekkene er dyre i innkjøp hvis man punkterer (finnes tettevæske som fungerer godt på små hull)
  • Er man på tur er det ikke bare å skifte slange og sykle videre

 Kort oppsummert så er tubular hjulet du bruker når du skal prestere. Du finner ikke en lettere kombinasjon av vekt og felg, samtidig som du kan kjøre lavt trykk i dekkene uten fare for punktering. Det gjør tubular ekstremt mye bedre på cyclocross-sykkelen din, da du kan kjøre så lavt trykk i forhold til clincher at du får mye bedre grep mot underlaget.

Clincher

De fleste som sykler rundt, bruker hjul for dekk og slange. Det er enkelt å skifte dekk, ikke noe klin og man kan raskt sykle videre hvis man skulle være uheldig å punktere på tur. 

Fordeler med clincher:

  • Raskt og enkelt å skifte dekk og slange + ikke kliss
  • Stort utvalg, lett å få tak i
  • Sammenlignet med tubular er de billige å skifte ut og man trenger bare skifte slange ved punktering (veldig mye billigere) 

Ulemper med clincher:

  • Fare for snake-bite-punkteringer ved lavt dekktrykk
  • Tyngre enn tubular
  • De rimeligste dekkene og slangene har merkbart høyere vekt og rullemotstand

Det er vanskelig å argumentere seg vekk fra at clincher er det som er desidert lettest å forholde seg til i hverdagen. Punkterer man skifter man raskt slange og kommer seg videre. De gode dekkene og slangene har også gode egenskaper på veien både hva gjelder grep og rullemotstand. Tony Martin syklet for eksempel med clincher-hjul under VM-tempoen i 2013 fordi han mente det var bedre. På nyere brede landeveisfelger er også clincher ørlite grann mer aerodynamisk enn tubular fordi du ikke får noe glippe mellom dekk og felg. Kort sagt er nok clincher det du burde velge hvis du ikke konkurrerer mye. 

 Tubeless

Ikke like utbredt som de to andre på landeveien. På MTB og CX er det et soleklart valg for all type sykling, mens utvalget på landeveisdekk og felger foreløpig er noe begrenset. Alle våre clincher-hjul kan også settes opp med tubless-tape og dekk.

Fordeler med tubeless:

  • Kan kjøre lavere dekktrykk enn med clincher
  • Ingen snake-bites og god punkteringsbeskyttelse i tettevæsken i dekket
  • Potensielt meget lav rullemotstand

 Ulemper med tubeless:

  • Klin å sette opp og kan være vanskelig å få på dekket på felgen
  • Litt lite utvalg av dekk på markedet og noe dyrere enn clincher
  • Fortsatt tyngre enn tubular (foreløpig er dekkene omtrent samme vekt som dekk+slange)

Tubeless utkonkurrerer clincher på de fleste områder, men foreløpig er det et noe begrenset dekkutvalg som gjør det vanskelig å rettferdiggjøre bruken. Men etterhvert som utvalget blir større og det stadig blir lettere å montere så er tubeless det beste fra to verdener. 

Håper dette innlegget har ført deg noe nærmere i valget av ditt neste hjulsett :)



Liquid error: Could not find asset snippets/sh_sbve-theme-snippet.liquid