Treningsblogg: Øyvind Venstad - Del2

Etter å ha fulgt treningsopplegget fra Nicolai hos Rojan Rundfahrt tilnærmet slavisk gjennom vinteren helt fram til slutten av mars ble det etter hvert duket for to turer til Mallorca for å sanke noen mil før det blir finfin asfalt i nordlige strøk. Jeg har prøvd å opprettholde grunnprinsippene i programmet., men når man kjører en del sammen med andre kan det bli litt mer «lapskaustrening» av det. Det blir også noe helt annet (og vanvittig mye artigere) å komme ut på en sykkel som flytter seg kontra en som står fast på rulla i kjelleren.

Jeg bør også nevne at en føling med gammel moro i et kne har gjort at styrkeprogrammet Nicolai satte opp ble litt modifisert (og noe redusert). Så hvis jeg mangler litt trøkk i tråkket er unnskyldningen allerede klar…

Før avreise til Mallorcatur nr.1 kjørte jeg en FTP-test på rulla hjemme med Garmin Vector S (ikke å forveksle med testen jeg har kjørt hos Rojan Rundfahrt tidligere). Og den indikerte en økning, men her er det jo feilmarginer i lange baner. Fasiten får jeg ved neste test i Rojan-sjappa litt senere i april, den gjennomføres under like forhold og samme utstyr som testen den 08.02.

Første periode på Mallorca var 20-27.mars. Jeg reiste ned alene, og den uka kunne jeg legge opp løpet helt sjøl. Det ble en del langkjøring + et par hardere økter, men været gjorde sitt til at oppholdet ikke ble optimalt (treningsutbyttet var selvsagt bra uansett). Denne perioden bar litt preg av daue og tunge bein. Jeg hadde tråkket som en gammel dieselmotor, jevnt og trutt og lite futt. Noe som ikke var uventet, for all del.

Fra 28.mars-02.april var jeg tilbake i Norge, og med alle familiære forpliktelser fikk jeg bare lurt inn ei rolig økt på sykkelen den uka. Det var egentlig litt snaut, selv om det skulle være ei rolig uke får det være måte på latskap.

I skrivende stund (06.04.18) er jeg tilbake på Mallorca, midt i opphold nummer 2. Beina er gode, det blir en og annen PR på Strava, sola skinner og livet leker. Nå er vi flere fra Gulsjøen SK her nede, så det blir litt mindre «fast struktur» på turene, da flere hensyn må tas. Dog prøver jeg å følge prinsippene om et par rolige turer mellom hardøktene, noe som har fungert greit. Søndag er det Paris-Roubaix, så da passer det perfekt med ei kort og hard formiddagsøkt med 3-4 drag opp og ned Cura før jeg benker meg foran skjermen med proteinbarer og vann.

Kort oppsummert: Jeg har hatt en bra treningsvinter og fått lagt et godt treningsgrunnlag foran den kommende sesongen. Jeg har unngått sykdom, kun det tidligere nevnte smågrumset i et kne. Nå er det bare å vente i spenning på de neste testresultatene på FTP, VO2 og Wingate for å få bekreftelsen på at det går rette vegen.

Følg Øyvind:

Trening:

Ønsker du hjelp med trening?

Ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe til med å sette opp et spesialtilpasset treningsopplegg. Vi har også tester for å følge opp treningen.


Liquid error: Could not find asset snippets/sh_sbve-theme-snippet.liquid